Powrót

Kontakt uczniów i rodziców z nauczycielem w dniach: od poniedziałku do piątku w godzinach pracy zgodnie ze szkolnym planem nauczania pod adresem

e-mail:  iwona.k@op.pl

23.06.2020 r.

Temat: Powtórzenie wiadomości z optyki

Witam, zapraszam do obejrzenia https://youtu.be/5D5asDYeEaQ

Fizyka - 19.06.2020 r. 

09.06.2020 r.

Temat: Soczewki i ich właściwości.

Witajcie, z filmu https://youtu.be/ODLGnvTGVxg dowiecie się do czego mogą służyć soczewki, jaka jest ich budowa oraz różnorodność, poznacie również wady wzroku.

Pozdrawiam

05.06.2020 r.

Temat: Zjawisko załamania światła.

Proszę obejrzeć film https://youtu.be/uDsvlJp2VaA

Pozdrawiam

Fizyka - 02.06.2020 r. 

29.05.2020 r.

Temat: Zwierciadła sferyczne

Witam, dziś o zwierciadłach zakrzywionych, proszę przeanalizować str. 232-235 a następnie obejrzeć dalszą część filmu (od 5:40) https://youtu.be/imtdDMTS0cQ

Proszę również wyjaśnić pojęcia, zrobić do tego rysunek:

Oś główna zwierciadła –

Środek krzywizny zwierciadła –

Ognisko zwierciadła –

Ogniskowa –

Fizyka - 26.05.2020 r. 

Fizyka - 22.05.2020 r. 

19.05.2020 r.

Temat: Zjawisko cienia i półcienia.

Witam, zapraszam do obejrzenia ciekawego filmu, wyjaśniającego zjawiska które obserwujecie na co dzień  https://youtu.be/Lg5O1u8e8-E

15.04.2020 r.

Temat: Światło i jego właściwości.

Witam, zaczynamy nowy dział-  OPTYKA, zapraszam do obejrzenia filmu https://youtu.be/5D5asDYeEaQ

Na podstawie filmu, tekstu z podręcznika str.212 wyjaśnijcie pojęcia: światło, źródło światła, promień świetlny, ośrodek optyczny, ośrodek optycznie jednorodny.

Proszę również zrobić zad. 1, 2,3 ,4 / 217 – 218

Proszę o zdjęcia do wtorku (19.05.20)

Fizyka - 12.05.2020 r

08.05.2020 r.

Temat: Wysokość i głośność dźwięku.

Witam,

Czy chcecie sprawdzić jak słyszymy dźwięk jeżeli zwiększamy lub zmniejszamy jego częstotliwość? – UWAGA NA  USZY                                                                             Macie ochotę dowiedzieć się jak powstał mit nawiedzonych domów albo jak komunikują się słonie?  Co to jest komora bezechowa i czy dźwięk może nas zabić?   I na koniec – dlaczego szkoła męczy? 

Zapraszam do obejrzenia filmu https://youtu.be/Gmj0jJNCyu4 a następnie do zapoznania się z tekstem w podręczniku str. 183.

Pozdrawiam

05.05.2020 r.

Temat: Fale dźwiękowe.

Proszę zapisać temat w zeszycie i obejrzeć film https://youtu.be/qROXb3AdSt8?list=RDCMUCUkOfW4DelKrSeebmAFabNA

Fizyka - 28.04.2020 r.  

Fizyka - 24.04.2020 r.  

21.04.2020 r.

Temat: Ruch drgający.

Witam, tradycyjnie zaczynamy od filmu, zobaczycie czym będziemy zajmować się w najbliższym czasiehttps://youtu.be/TOiv5ZElH4k

Przeczytajcie rozdział ze str. 158 a potem proszę odpowiedzieć na pytania. Proszę aby wszyscy przesłali zdjęcia do 23..04.20

  1. Na czym polega ruch drgający?
  2. Podaj przykłady ruchu drgającego.
  3. Co to jest amplituda?  Podaj jej symbol i jednostkę.
  4. Co to jest okres?  Napisz wzór, opisz symbole oraz podaj jednostki (tak jak to zawsze robimy J )
  5. Co to jest częstotliwość? Napisz wzory, opisz je.

( tak jak to zawsze robimy )

Dla chętnych:

Zad. 1

Zmęczony sprinter o biegu wykonuje 40 oddechów w czasie 1 minuty. Oblicz częstotliwość z jaką oddycha.

Zad.2

Oblicz częstotliwość drgań wahadła, gdy jego okres drgań wynosi 2s.

Zad.3

Częstotliwość drgań wahadła wynosi 1/3 Hz. Oblicz okres drgań tego wahadła.

17.04.2020 r.

Temat: Oddziaływanie magnetyczne a silnik elektryczny.

Witam, żeby nam było łatwiej zrozumieć o co tu chodzi proponuję film https://youtu.be/5VzUPz5BbJs

Teraz przeczytajcie tekst ze str. 141 i zapiszcie notatkę do zeszytu.

  1. Siła magnetyczna (elektrodynamiczna) – to siła działająca na przewodnik w którym płynie prąd i który jest umieszczony w pobliżu magnesu lub innego przewodnika z prądem.
  2. Siła magnetyczna zależy od:
  1. natężenia prądu (czym większe tym siłą jest większa)
  2. długości przewodnika umieszczonego w pobliżu np. magnesu (im dłuższy tym większa siła)
  3. od zastosowania silniejszych magnesów
  1. Kierunek i zwrot siły magnetycznej określa reguła lewej dłoni (rysunek str.142)

Reguła lewej dłoni – jeżeli lewą dłoń ustawimy tak, aby jej wewnętrzna strona była zwrócona do bieguna N magnesu, a 4 palce wskazywały kierunek prądu, to odchylony kciuk wskaże kierunek i zwrot siły magnetycznej

  1. Silnik elektryczny.

7.04.2020 r.

Temat: Elektromagnes – budowa, działanie i zastosowanie.

Proszę obejrzeć film oraz przeczytać temat z podręcznika

https://youtu.be/6CWQXZs1DcI

3.04.2020 r.

Temat: Właściwości magnetyczne przewodnika z prądem.

Witam, zacznijmy od filmu https://youtu.be/VTNTokzGZF0

Teraz zajmiemy się przewodnikiem przez który płynie prąd. Zobaczcie, że taki przewodnik  wytwarza wokół siebie pole, zobaczcie film https://youtu.be/QbUg2RrFNEk

1)Pole magnetyczne wokół przewodnika prostoliniowego. Aby określić kierunek linii pola magnetycznego wokół takiego przewodnika stosujemy regułę prawej dłoni ( Macie to przedstawione w filmie powyżej)

2)Oddziaływanie przewodników przez który płynie prąd:                                                                          a) dwa równoległe przewody - jeżeli będzie płynął przez nie prąd w tym samym kierunku to będą się przyciągać, a jeżeli w przeciwnym kierunku to będą się odpychać

Mogliście to zauważyć w pierwszym filmie J

b) przewodnik kołowy – w przypadku przewodnika kołowego możemy ustalić bieguny na tym przewodniku wtedy kiedy płynie prąd, stosując jedną z metod:

  • śruby prawoskrętnej (podręcznik str.131)
  • wrysowywania biegunów (pod. 132)

proszę zobaczyć film:

http://static.scholaris.pl/main-file/912/linie_pola_magnetycznego_wokol_56518.mp4

c) zwojnica – bieguny magnetyczne zwojnicy możemy określić „regułą prawej dłoni”                        ( prawą dłoń kładziemy na zwojnicy tak, aby 4 palce pokazały kierunek płynięcia prądu wówczas odchylony kciuk wskaże nam biegun N)

proszę zobaczyć film: https://youtu.be/SnvXd8prN6E

A teraz, przepiszcie do zeszytu wszystko to co jest pogrubionym drukiem 

Pozdrawiam.

27.03.2020 r.

Temat: Bieguny magnetyczne.

Proszę obejrzeć film https://youtu.be/VTNTokzGZF0

Teraz przeczytajcie temat str.120

Praca domowa dla chętnych:

  1. Dlaczego i jak działa kompas?
  2. Ciekawostki o kompasie

Proszę obejrzeć filmy:

   https://youtu.be/tQFHG5H8U2U

   https://youtu.be/VTNTokzGZF0